E-velo

Kas ir e-velo?

  • E-velo ir videi draudzīgs transportlīdzeklis – lieliska alternatīva automobilim pilsētvidē.
  • E-velo atšķirībā no parastā velosipēda ir aprīkots ar elektrodzinēju, kura jauda nepārsniedz 250 W, un uzlādējama akumulatora, kura ietilpība ir no 7–24 Ah.
  • E-velo sver 19–25 kg, tādējādi, ja nepieciešams, to var arī, piemēram, uznest pa kāpnēm. Turklāt, attīstoties tehnoloģijām, e-velo svars arvien samazinās.
  • E-velo apkope un uzturēšana ir līdzīga kā parastajam velosipēdam.

Kā brauc ar e-velo?

  • Lai uzsāktu braukšanu, tas ir jāieslēdz, tad jāizvēlas elektroatbalsta līmenis, un jāuzsāk kustība.
  • Elektrodzinējs asistē atkarībā no spēka un intensitātes, ar kādu braucējs min pedāļus.
  • Nonākot galamērķī, e-velo ir jāizslēdz un, ja nepieciešams, jāuzlādē baterija.
  • Eiropas Savienībā ir noteikts, ka e-velo ar elektroatbalstu pārvietojas ar ātrumu līdz 25 km/h, tad motors atslēdzas. Motora jauda nepārsniedz 250 W, un elektroatbalsts tiek nodrošināts tikai tad, ja braucējs min pedāļus.
  • Ar e-velo var braukt pa tiem pašiem veloceliņiem, kur ar parasto divriteni.
  • Uz e-velo attiecas tie paši ceļu satiksmes noteikumi, kas uz parastajiem divriteņiem.

Kā uzlādē e-velo?

  • Lai uzlādētu e-velo akumulatoru, nepieciešama parasta elektrības rozete ar 220 V spriegumu.
  • Lielākoties e-velo akumulatoru pilnībā var uzlādēt 2 līdz 3 stundās.
  • E-velo uz 100 km patērē elektroenerģiju 10 centu apmērā.
  • Šobrīd akumulatoru vislabāk uzlādēt mājās, darbā u.tml., jo publisku e-velo uzlādes punktu Latvijā vēl nav.
  • Pēc ražotāju datiem ar pilnībā uzlādētu akumulatoru iespējams nobraukt ap 70 km. Ja no mājām līdz darbam un atpakaļ ir aptuveni 10 km, tad nedēļā vidēji jāveic viena akumulatora uzlāde.
  • Ja akumulators izlādējas pusceļā, tad ceļu var turpināt minoties.
  • Akumulatora vidējais kalpošanas laiks ir aptuveni 1000 uzlādes cikli.

Kāpēc e-velo?

  • Tas sagādā to pašu patīkamo braukšanas pieredzi kā parastais divritenis, tikai nebūs jāraizējas, vai pietiks spēka nokļūt galamērķī. Turklāt e-velo vidējais ātrums ir 24 km/h, bet parastā velosipēda – 17 km/h.
  • E-velo ir arī lēts pārvietošanās līdzeklis – tas patērē ap 0,10 eiro uz 100 km.
  • E-velo nav sliņķu braucamrīks, jo ar to arī ir jāminas. Ja braucējs grib lielāku slodzi, elektrodzinēju var atstāt neieslēgtu. Tāpat pieredze rāda, ka e-velo lieto biežāk un ilgāk – tādējādi fiziskā slodze būs līdzīga kā, minoties ar parasto divriteni.
  • Ar to ir atvieglota braukšana kalnainos apvidos, pa smilšainu ceļa segumu, pret stipru vēju vai ar smagu bagāžu.
  • Ar to nav jāstāv pilsētas mūžīgajos sastrēgumos un nav jāraizējas, vai būs, kur braucamrīku novietot pilsētas centrā.

Cik maksā e-velo?

  • Jauns e-velo maksā no 800 līdz 3000 eiro.
  • Lietotu e-velo cena ir mazāka: 600–800 eiro.
  • E-velo var iegādāties gan parastajos velosipēdu veikalos, gan velosipēdu interneta veikalos, kā arī pie ražotājiem.

Interesanti fakti

  • Latvijā ir zinātniski pierādīts, ka riteņbraukšana ir viena no fiziskajām aktivitātēm, kas īpaši palielina laimes hormonu līmeni organismā un novērš sirds asinsvadu sistēmas slimību attīstību.
  • Arī Latvijā (Liepājā) ražo e-velo.
  • Ar e-velo redzētas pārvietojamies tādas zvaigznes kā Mailija Sairusa, Leonardo Di Kaprio, Mišela Rodrigesa.
  • Ar e-velo var braukt arī lietū, jo tā sastāvdaļas ir ūdensdrošas.