Tesla – lēni uzlecošā zvaigzne

Sapnis, vīzija, pārliecība, mērķis – tie ir vārdi, kas raksturo elektrisko automobiļu ražotāju Tesla. Pēc vairāku gadu nestabilajiem finanšu rādītājiem un neskaidrības par nākotni šobrīd Tesla sāk uzrādīt arvien pārliecinošākus finanšu un pārdošanas rādītājus. Vēl nesen uzņēmumam bija nopietnas problēmas ar ražošanas procesa kvalitātes kontroli, tāpēc 2019. gada martā uzņēmuma vadītājs Īlons Masks (Elon Musk) uz dažām nedēļām bija apmeties uz dzīvi uzņēmuma ražotnē Kalifornijā, lai kontrolētu ražošanas kvalitāti un neļautu savam sapnim beigties pirms tas ir sācies.

 

Īlons Masks – cilvēks ar vīziju

Īlons Masks ir dzimis Pretorijā (DĀR) 1971. gadā. Bērnību viņš pavadīja kopā ar jaunāko brāli un jaunāko māsu. Jau 12 gadu vecumā Īlons veica savu pirmo darījumu, pārdodot videospēles kodu par 500 dolāriem.

Maska bērnība nebija tik rožaina, kā varētu šķist. Skolā viņš jutās kā izstumtais un reiz pat tika nogādāts slimnīcā, kad grupa vecāku puišu viņu nogrūda pa kāpnēm, kritiena laikā zaudējot samaņu. Jau pirms savas 18. dzimšanas dienas Īlons pieņēma lēmumu pārcelties uz Kanādu, lai vēlāk varētu dzīvot neierobežoto iespēju zemē ASV.

1995. gadā Īlona brālis Kimbals nodibināja uzņēmumu Zip2, kas nodrošināja speciālu kodējumu avīžu arhīviem. Īlons saskatīja uzņēmuma izaugsmes iespējas un vēlējās kļūt par tā vadītāju, tomēr pārējie dalībnieki pret to iebilda. Neskatoties uz to, 1999. gadā īpašniekiem izdevās uzņēmumu pārdot par 307 miljoniem dolāru, no kuriem 22 miljonus saņēma Īlons. Iegūtā nauda tika ieguldīta dibinot uzņēmumu X.COM, kas gadu vēlāk piedalījās Paypal izstrādē. Jau 2001. gadā šo uzņēmumu par rekordlielu summu – 1,5 miljardiem dolāru, nopirka Ebay, Īlonam iegūstot 165 miljonus.

Ambīcijām augot, 2001. gadā Īlons iesaistījās uzņēmumā Space X. Plānojot iesaistīties kosmosa apgūšanā, Space X vadība devās uz Krieviju, lai iegādātos raķeti. Iegādes plāns cieta neveiksmi, bet tika gūtas vērtīgas atziņas, no kurām galvenā bija, ka raķetes iegāde sastāda tikai 3% no raķetes ražošanai nepieciešamajiem izdevumiem. Vairāku gadu garumā uzņēmums cīnījās ar neveiksmēm, līdz 2008. gadā, brīdi pirms draudošā bankrota, ar ceturto piegājienu tika veiksmīgi palaista raķete FLCON 1, un tika noslēgts līgums ar NASA par 1,65 miljardiem dolāru.

Neskatoties uz nopelnītajiem miljoniem, Īlons Masks vienmēr ir skatījies tikai uz priekšu, ieguldot lielāko daļu savas bagātības jaunos un interesantos projektos. Par vienu no šādiem projektiem kļuva elektrisko automobiļu ražotājs Tesla.

 

Tesla

Uzņēmums Tesla tika dibināts 2003. gadā. Dibināšanas brīdī Īlons Masks nebija tā dalībnieks, tomēr pievienojās neilgi pēc dibināšanas. Uzņēmuma nosaukums tika izvēlēts par godu serbu izgudrotājam, elektroinženierim un futūristam Nikolam Teslam.

Tesla uzsāka elektrisko automašīnu ražošanu ar modeli Roadster, pārdodot 2500 šī modeļa automašīnas, tomēr tas nebija piemērots masveida ražošanai un bija tālu no Maska izvirzītajiem mērķiem. Ātri kļuva skaidrs, ka nepieciešams strādāt pie modeļa, kas būtu pieejams daudz plašākam pircēju lokam.

 

Ceļā uz bankrotu

Lai Tesla varētu iekļauties autobūves industrijā, kas ir pastāvējusi jau gadu desmitiem, un spētu piedāvāt konkurētspējīgu produktu, bija jāveic milzu ieguldījumi gan ražošanā, gan ikdienas operatīvo darbību nodrošināšanā. Kad 2007. gadā tika pabeigts ceturtais investīciju posms, kopējais ieguldījumu apjoms pārsniedza 105 miljonus dolāru. Izskanēja secinājumi, ka uzņēmumam jāveic strukturālas pārmaiņas. Līdz 2008. gadam vairākas reizes tika nomainīta vadība, kā arī 2008. gada janvārī par 10% samazināts darbinieku skaits, un vēl par 25% 2008. gada oktobrī. Uzņēmumam draudēja bankrots, un, lai no tā izvairītos, tika veikts piektais investīciju posms, ieguldot 40 miljonus dolāru.

2009. gadā uzņēmumā bija investēti jau 187 miljoni dolāru, bet pārdotas tikai 147 automašīnas. Masks ticēja savam sapnim un pats bija ieguldījis uzņēmumā 70 miljonus dolāru. Tomēr naudas joprojām bija par maz un 2009. gadā uzņēmumam izdevās iegūt 465 miljonus dolāru no atbalsta programmas “Advanced Technology Vehicles Manufacturing Loan Program”.

Pēc sākotnējām neveiksmēm sāka parādīties arī pirmie veiksmes stāsti. Pamazām Tesla spēja nodrošināt kvalitatīvus elektriskos automobiļus ar pievilcīgu dizainu un ērtu lietošanu, kas radīja pozitīvu publicitāti. 2012. gada trešajā ceturksnī Tesla sāka tirgot Model S, 2015. gadā Model X un 2017. gada trešajā ceturksnī Model 3. 2018. gada pēdējā ceturksnī tika pārdots jau vairāk nekā 90 tūkstoši automašīnu, un uzstādīts mērķis – sākot no 2020. gada saražot un pārdot 250 tūkstošus auto gadā. Milzīgās investīcijas sāka attaisnoties, un ieguldītais darbs – nest rezultātus.

 

Pieprasījums vai piedāvājums?

Iespējams, ka Teslas veiksmes stāsta pamatā ir tās vadītāja Īlona Maska un viņa komandas netradicionālā pieeja auto ražošanai, domājot gan par dizainu, gan modeļu cenas pieejamību. Pirms dažiem gadiem patērētajiem bija pieejami tikai nelielos apjomos ražoti, savdabīgu formu dārgi elektriskie automobiļi, kas tos nepadarīja īpaši pievilcīgus potenciālajiem pircējiem, tāpēc esošie autoražotāji neizrādīja lielu interesi par elektrisko automašīnu masveida ražošanu.

Tomēr, redzot tirgus potenciālu un straujo Teslas elektrisko automobiļu pārdošanas apjomu kāpumu, 2019. gada laikā visi lielie automobiļu ražotāji jau ir paziņojuši par saviem plāniem ienākt elektrisko automobiļu tirgū, izstrādājot dažādus konkurētspējīgus modeļus.

Sākoties elektrisko automobiļu masveida ražošanai, to cenas turpina kristies, palielinās arī bateriju ietilpība, dodot iespēju ar vienu uzlādi nobraukt arvien lielākus attālumus. Rezultātā elektriskie automobiļi kļūst arvien pievilcīgāki un pieejamāki patērētājiem.

Elektrisko automobiļu ražotāja Tesla nākotne šķiet spoža, tomēr arī konkurenti nesnauž un ir skaidrs, ka šajā cīņā vislielākie ieguvēji būs lietotāji, iegūstot kvalitatīvākas un lētākas automašīnas un arvien mazāk piesārņotu dzīves vidi.

 

Dalies